Iform för golfsäsongen

Hur tränar man egentligen för att bli ett golfproffs? Jo, det som krävs är framför allt teknikträning men också styrketräning. Att du har en god hälsa och bra kondition är förstås en stor fördel för att kunna utvecklas till en enastående och framgångsrik idrottsman. Här kan du ta del av ett par praktiska tips på träningsövningar som tar dig snäppet närmare drömmen om att bli en professionell golfspelare.

För att träna upp din styrka är ett bra alternativ att träna med vikter några gånger i veckan. De muskler du bör fokusera på är de muskler som ingår i rörelsen av en golfsving. Övningarna som listas här är generella för alla golfspelare. Du kan alltså välja ut de övningar som känns rätt för dig och kombinera dem med andra övningar som tillsammans ger dig maximal effekt. Ett träningsschema ska alltid vara individanpassat och utformat efter just dina förutsättningar för att ge bästa resultat. För att kunna göra alla övningar hemma är det bra att köpa hem några redskap så som kettlebells och en skivstång. En bra sida att hitta dessa produkter är gymkompaniet.se. Du kan då enkelt beställa online och slipper ta dig till en affär.

Som uppvärmning kan man ta och mjuka upp kroppen med lite lättare jogging kombinerat med ett kortare pass med hopprep eller roddmaskin för att även värma upp armmusklerna. När du känner dig uppvärmd och redo för lite tuffare uppgifter kan du fortsätta med lite kettleball swings som är en fantastisk träningsövning för många av kroppens muskler. Två andra viktiga övningar för golfspelaren är bålrotationsövningen samt plankan som bygger upp en stark och stabil bål vilket lägger grunden för en stark och frisk kropp. Bålrotation kan man göra både med skivstång eller i dragmaskin på pilatesbollen. Även knäböjsövningar samt träning av rygg är bra för golfaren. Försök att sätta ihop ett så balanserat och varierat program som möjligt för bästa effekt.

Med fokus på bålen får du en stark och upprätt hållning som även hjälper din balans. Att rygg- och magmuskler är i god form är viktigt för att orka med långa golfrundor. Kombinera din styrketräning med slagträning på banan men glöm inte bort någon som kan bli förödande om man förbiser för en lång och framgångsrik karriär – rörligheten. All sorts belastning bidrar till ökad muskelstelhet och blir värre med tiden. Det är enkelt att förstå hur detta skulle påverka ditt golfspel negativ med nedsatt funktionalitet. Ett ord de flesta hört talas om är streching. Det kan sammanfattas som övningar där man går igenom och töjer de olika muskelgrupperna för ökat rörlighet och minskad skadepotential. Precis som styrkeövningar ska även rörlighetsövningar utföras på rätt sätt och att konsultera ditt gym rekommenderas.

Lägg till allt detta ett bra självförtroende och en stark mental styrka och i kombination har du kommit en lång bit på vägen mot dina drömmar och att få spela på de större tävlingarna framöver.

Framgång