Bra träning för golfspelaren

Att spela golf är för många så mycket mer än bara en sport där man ska få ner en boll i ett hål. Det är en livsstil, och att komma ut på en golfrunda kan för många ses som terapi eller till och med meditation. Det ger dig också en god träning där du får en dos av både motion och styrka. Dock är golf en sport där det behövs lite mer träning på sidan av för att kalla det för just träning, där kondition och muskelbyggande får sig en extra skjuts för att förbättras.

Om man spelar golf och vill få extra träning, vad ska man då träna? Det är en fråga som många ställer sig och för att svara på den kan man blicka åt den gamla hederliga vardagsmotionen som ständigt är på tapeten. Dess popularitet verkar aldrig försvinna. Hälsofördelarna med att få in motion i vardagen är stora. På Karolinska Institutet menar man att vardagsmotionen är den bästa och det räcker med att man får upp pulsen cirka 30 minuter om dagen. De förespråkar att cykling är en av de bästa motionsformerna och att det håller igång konditionen på ett utmärkt sätt. Ett bra alternativ är att ta cykeln till jobbet. Då får man upp flåset och gör sig själv en tjänst.

För att hålla en bra kondition krävs det en bra cykel och därtill passande utrustning. Oavsett om du själv är en Vätternrundan-fantast eller typen som tar en stillsam cykeltur till arbetet är det bra att vara rätt utrustad. För att få bättre koll på vad man behöver kan man kika runt på nätet. Online kan man hitta både cykel och olika tillbehör för att enkelt kunna ta cykeln till banan inför nästa runda.

Tack vare cyklingen tränas din kondition upp och du är mer uthållig för långa golfrundor. En annan bra träningsform för dig som spelar golf är att styrketräna, då det bygger upp musklerna på ett bra sätt. Det är en stor fördel för att kunna svinga bra och gå för en hole in one.